Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2016

Βενζινάδικο: Η ωραία Ελλάς

Υπάρχει μια πολύ χρήσιμη ιστοσελίδα που δίνει μέσες τιμές για τα καύσιμα παγκοσμίως. Πόσο πωλούνται δηλ. στα πρατήρια όλου του κόσμου, η βενζίνη, το diesel, το υγραέριο.


Η Ελλαδάρα μας, είναι από τις πιο ακριβές χώρες παγκοσμίως!!!
Συγκεκριμένα είναι η 10η πιο ακριβή χώρα σε τιμές καυσίμων στον κόσμο!
Αυτό βεβαίως τη στιγμή που ούτε οι μισθοί, ούτε γενικά το επίπεδο διαβίωσης είναι υψηλό (πλάκα με κάνεις; υπό πτώχευση είμαστε)
Έχει κάποια λογική αυτό; Γιατί άραγε συμβαίνει; Ας κάνουμε κάποιους υπολογισμούς:

Ένα βαρέλι πετρέλαιο είναι 159 λίτρα (ή 42 US galons).
Η τιμή χρηματιστηρίου είναι αυτή την εποχή (14/1/2016) 30$ ~ 28€. 
Το ένα λίτρο πόσο κάνει; 0,176 € δηλ. περίπου 18 σεντς. 
Κι όμως στα βενζινάδικα είναι πάνω από 7 φορές ακριβότερο. Γιατί;
  • Φταίνε τα κέρδη των εφοπλιστών και των πετρελαιάδων
  • Φταίνε τα κέρδη των πρατηριούχων;
  • Φταίνε οι ΦΟΡΟΙ;


Πόσο πωλείται άραγε στις ΗΠΑ; (απαραίτητη υπενθύμιση: οι ΗΠΑ είναι καπιταλιστική χώρα)
2,88$ το γαλόνι = 2,64 € το γαλόνι = 0,70 € το λίτρο (μισοτιμής σε σχέση με το Ελλάντα)
Α! Κι έβαλα την ακριβότερη τιμή (Καλιφόρνιας). Σε άλλες πολιτείες είναι πιο φτηνά. 
  • Στις ΗΠΑ δεν έχουν κέρδη οι εφοπλιστές; οι πετρελαιάδες;
  • Στις ΗΠΑ δεν έχουν κέρδη οι πρατηριούχοι;
Στην Αίγυπτο είναι κάπου 0,65€ το λίτρο. 
Εκεί δεν έχουν κέρδη οι εφοπλιστές; οι πετρελαιάδες; οι πρατηριούχοι;
Α! Ξέχασα! Τα 18 σεντς είναι τιμή ανεπεξέργαστου πετρελαίου. Για να γίνει βενζίνη περνά διυλιστήριο. Ρε μπας και του κάνουμε εδώ στο Ελλάντα ειδική διύλιση;;; 
ή μήπως, λέω μήηηηηηπως όλη αυτή η ακρίβεια έχει να κάνει με ΦΟΡΟΥΣ;
Κι ένα κουφό! 
Στα Σκόπια όλο το καύσιμο έρχεται από μας. Όχι απλά η μεταφορά, αλλά και η διύληση. Κι όμως κοστίζει λιγότερο!!!!
Και το ελληνικό γιαούρτι θα μου πεις πωλείται π.χ στη Γερμανία φθηνότερο, όμως αυτό εξηγείται διότι η Γερμανία είναι πολύ μεγαλύτερη αγορά από ότι η Ελλάδα. Προσφορά και ζήτηση. 
Τα Σκόπια είναι πολύ μικρότερη αγορά. Πώς γίνεται λοιπόν;;;
ΦΟΡΟΙ!!!


Πέρα από τους φόρους πρέπει να έχει να κάνει και με το Ευρώ. Η χώρες της Ευρωζώνης γενικά έχουν ακριβό καύσιμο. Η πιο φτηνή είναι η Εσθονία με κάτι λιγότερο από 1€ το λίτρο. Όλες οι άλλες έχουν πάνω από 1€ το λίτρο. 
Ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι κάτω από 0,9€ το λίτρο, δηλ. περίπου 5 φορές πάνω από την χρηματιστηριακή τιμή πετρελαίου. Τι σημαίνει αυτό;
Σημαίνει ότι και με τα κέρδη των πετρελαιάδων, των εφοπλιστών, των διυλιστηρίων, των πρατηριούχων, όλα μέσα υπολογισμένα, ακόμη και τους φόρους (σε κάποια λογικά πλαίσια όμως, όχι όπως εδώ) ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΤΙΜΗ ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΗ ΤΟΥ 0,9€. 
Μήπως δεν βάζουν φόρους άλλες χώρες;
Μήπως δεν έχουν μεταφορικά (κόστος εφοπλιστών);
Μήπως δεν κάνουν διύλιση; 

Ερώτημα 1: Πού πάνε αυτοί οι φόροι; 
Πάνε για δημόσια έργα; για νοσοκομεία; για σχολεία; έστω για αμυντικά συστήματα;
Μπα! Πάνε στο Σόιμπλε και στους δανειστές. 
Βεβαίως, αυτό δεν γίνεται μόνο στην Ελλάδα, γίνεται σε όλη την Ευρωζώνη, λίγο πολύ, απλώς εδώ το έχουν παρατραβήξει. 
Παλαιότερα που το πετρέλαιο είχε φτάσει 150$ το βαρέλι, είχε λογική να είναι ακριβό, όπως ακριβό ήταν και το Ευρώ. Τώρα που έχει φτάσει στα περίπου 30$ το βαρέλι και το ευρώ πλησιάζει το 1-1 με το δολάριο, δεν υπάρχει καμία λογική. Υπάρχει μόνο αισχροκέρδια και κράτος - νταβατζής. 
Ερώτημα 2: Από πού παίρνουμε πετρέλαιο; Από αραβικές χώρες και κυρίως από το Ιράκ (αλλά και από Σαουδαραβία και άλλες). Από κει ψωνίζει και ο θείος Σαμ
Ερώτημα 3:  Τα μεταφορικά από το Ιράκ για Ελλάδα είναι ακριβότερα από ότι από Ιράκ για Αμερική; Όχι βέβαια, φτηνότερα είναι!
Ερώτημα 4: Από ποιές άλλες χώρες παίρναμε επίσης; ΡΩΣΙΑ και ΙΡΑΝ. Όπα! Οι άξονες του κακού! Βεβαίως οι εφοπλιστές μας δεν έχουν κανέναν ενδοιασμό να φέρνουν λαθραία πετρέλαιο (φθηνότερο) από Ρωσία και Ιράν ή και από την πολύπαθη Συρία. Έτσι είχε γίνει πλούσιος ο Βαρδινογιάννης στην παλιά πετρελαϊκή κρίση του 70. Έσπαγε το εμπάργκο με το Ιράν, αλλά και με την τότε κομμουνιστική (λέμε τώρα) Σοβιετική ένωση. Προφανώς και τώρα κάποιοι σπάνε το εμπάργκο με τη Ρωσία ή το Ιράν και φέρνουν φτηνό πετρέλαιο (κυρίως μέσω Τουρκίας). Γιατί να μην κάνουμε άραγε διακρατικές συμφωνίες με Ρωσία και Ιράν για φτηνό πετρέλαιο (ναι ναι ξέρω, είμαστε στην Ευρωζώνη και στο ΝΑΤΟ δεν γίνονται αυτά). 
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 1: Τόσα χρόνια ακούμε ότι αν βγούμε από την Ευρωζώνη ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΥΣΙΜΟ. Κι όμως το καύσιμο παραμένει ακριβό! Δεν βλέπω να μας θωράκισε το Ευρώ σε αυτό. Ακόμη και το τελευταίο φύλλο συκής των ευρωλιγούρηδων πέφτει πλέον μετά από αυτό. 
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 2Τιμές "κάτω του κόστους" δηλ. κάτω από την χρηματιστηριακή τιμή έχουν η Βενεζουέλα, το Κουβέιτ, η Λιβύη και η Αλγερία και οριακά η Σαουδαραβία. 
Τι σημαίνει αυτό; ότι και η χρηματιστηριακή τιμή δεν είναι το πραγματικό κόστος του καυσίμου. Ακόμη και η "εξευτελιστική τιμή" των 30$ το βαρέλι, εμπεριέχει κέρδος! Ψιλά γραμματα...
ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ: Αν σε μια μέση παγκόσμια τιμή 0,9€ το λίτρο εμπεριέχονται κέρδη πετρελαιάδων, εφοπλιστών, μεταφορικά, ασφαλιστικά, διυλιστήριο, πρατήριο,  και ΦΟΡΟΙ, τότε μέχρι τα 1,3-1,4 που πωλείται εδώ μπαίνει επιπλέον 0,4 με 0,5€ στο λίτρο δηλ. ένα 50% (περίπου) επιπλέον. Στην πραγματικότητα είναι παραπάνω, διότι η μέση παγκόσμια τιμή 0,9€ στο λίτρο ήδη περιέχει και φόρους. Πού πάνε αυτοί οι φόροι; στο δημόσιο ταμείο. Ουπς! επειδή χρωστάμε, πάνε στον Σόιμπλε και στους δανειστές (υπενθυμίζεται ότι ο Σόιμπλε δεν είναι ένας απλός υπουργός οικονομικών, αλλά μέλος διοικητικού συμβουλίου τράπεζας που κερδίζει από τον ελληνικό δανεισμό, άρα παίρνει πριμ από αυτό). 

Επίλογος
Όσο η χώρα παραμένει δέσμια του Ευρώ και των δανειστών θα είναι μια χώρα με αδικαιολόγητα υψηλές τιμές καυσίμων.  Ο φαύλος κύκλος πρέπει να τελειώσει. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου